FEI FOR DIN EGEN DØR

Categories Blogg

Vi har et uttrykk som heter: ‘’ Fei for din egen dør.’’ Dette betyr  at man må sørge for at man selv er feilfri før man kritiserer andre.

Ofte har vi lett for å kritisere andre, enten det handler om væremåte, utseende eller handlinger andre gjør. Dette gjør vi, fordi at vi ikke liker det, er misunnelig eller kanskje ikke tør å gjøre det selv.

På sosiale medier ser man veldig ofte at denne kritikken hagler i kommentarfeltet. Mye av kritikken er rettet mot saklige ting, men den verste kritikken blir rettet mot personlige ting ting vi sier eller gjør.

Men før man begynner å lete ette feil hos andre, bør man gå inn i seg selv og tenke etter om man selv har det bra. For mye av det man ser hos andre, kan være ting man sliter med selv som man ikke tør å ta tak i.

Og da er det mye lettere å prøve å rette på andre, enn å ta tak i sine egne problemer.

Det er jo ikke alt jeg liker at andre gjør, og som jeg ville at andre skulle gjort på en annen måte. Men istedenfor å kritisere vedkommende, så aksepterer jeg heller at andre gjør ting på en annen måte enn meg.

Det hender jeg også får kritikk på det jeg gjør, men det prøver jeg å ikke gå inn på meg. Jeg står for det jeg gjør, og skulle jeg endret på noe så er det min familie som skulle vært de første til å gi meg beskjed om det.

Hva andre tenker og mener om meg får stå for deres kappe.

Toleranse og respekt for hverandre er det veldig lite av der ute i samfunnet syns jeg. Og dette syns jeg det burde bli mer av. Vi er 5,3 millioner mennesker her i Norge med ulike behov og oppfatninger om ting.
Men toleranse og respekt burde være to ting vi skulle vært alle enige om.

Jeg kommer til å fortsette med det jeg gjør i mitt liv, og kommer til å møte verden med et smil og hevet hodet.

Så pass dine egne saker, før du kritiserer hva andre gjør !!!

 

2 kommentarer

2 thoughts on “FEI FOR DIN EGEN DØR

  1. Er veldig enig med deg. Vi må leve vårt liv og la andre leve sitt. Vi kan lære av hverandre og løfte hverandre opp. Så viktig dette!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *